Maandag 30 mei 2022 is het voor de vijfde maal ‘Dag van het Donorkind’. Stichting Donorkind viert dit lustrum met het uitbrengen van ‘Bullshitbingo’ om aandacht te vragen voor de gevoelloze opmerkingen of dooddoeners die de 40.000 tot 80.000 donorkinderen te vaak moeten horen.
Sinds de eerste Dag van het Donorkind in 2017 is er al veel vooruitgang geboekt. Steeds meer mensen realiseren zich dat het mensenrecht om te weten wie je ouders zijn ook voor donorkinderen geldt. Toch ontmoeten donorkinderen nog geregeld onbegrip in hun omgeving of tijdens hun zoektocht naar informatie over hun afkomst.
In 2017 werd de Dag van het Donorkind gestart omdat toen naar buiten kwam dat Emi Stikkelman als eerste Europese donorkind met behulp een combinatie van DNA- en stamboomonderzoek haar vader vond. Stichting Donor Detectives NL/BE werd datzelfde jaar opgericht, een stichting waar donorkinderen terecht kunnen als ze met genetische genealogie willen achterhalen wie hun anonieme donorvader is.
Ties van der Meer van Stichting Donorkind is trots op de Donor Detectives: “Het is geweldig dat we, naast het organiseren van lotgenotencontact en belangenbehartiging, nu ook concrete en effectieve zoekhulp kunnen bieden aan donorkinderen die voorheen dachten dat ze nooit zouden kunnen achterhalen van wie ze afstammen.”
Vijf jaar laten ‘stambomen’ de Donor Detectives, inmiddels ondergebracht bij Stichting Donorkind in Nederland en Donorkinderen VZW in Vlaanderen, onvermoeibaar door. Met een wisselend aantal vrijwilligers (allen volwassen donorkinderen) zijn inmiddels honderden stambomen gebouwd met daarin in totaal inmiddels bijna 100.000 mensen. Met genetische genealogie zijn inmiddels tussen de 150 en 200 donorvaders gevonden, waaronder een tiental artsen. In veruit de meeste gevallen zijn die donorvaders bereid hun donorkinderen te ontmoeten en van (bijvoorbeeld medische) informatie te voorzien. Sommige zoektochten duren langer dan andere, maar uiteindelijk kan iedereen die zoekt ook vinden.
De ‘Bullshitbingo’-kaart is hier te downloaden. Je kan ‘m delen via sociale media en hij kan gebruikt worden door donorkinderen, wensouders en betrokkenen om echte argumenten te onderscheiden van vooroordelen of gelegenheidsargumenten die zelfs nog veel in voorlichtings- en marketingmateriaal van professionals voorkomen.